آموزش های رایگان

چطور از کج بافته شدن فرش جلوگیری کنیم؟

کج بافته شدن فرش دستباف یکی از مهمترین دغدغه های بافنده ها به خصوص قالیباف های تازه کار هست.

گاهی ممکنه فرشی که می‌بافید و یا قبلاً بافتید، جمع و یا باز بشه؛ بخصوص بافنده‌هایی که پودهای پیوسته می‌زنن، امکان جمع شدگی کار و افرادی که پودهای رها می‌زنن، امکان باز شدن قالی‌شون هست.

حتما بالای دار، چله‌کشی تون بازتر باشه، یعنی حالت ذوزنقه‌ای داشته باشه.

نکته بعد اینه که یک بافنده باید همیشه ابزار متر کنار دستش باشه و رج اول رو که بافت، عرض رج اول رو متر و یادداشت کنه و هر ده رج یکبار مجدد عرض قالی رو متر و بررسی کنه تا مبادا قالی در حال جمع یا باز شدن باشه.

اگر متوجه شدید که قالی در حال جمع شدن هست، میتونید چله‌های بالا رو بازتر کنید یا پود رو کمی شل‌تر کار کنید چون در این حالت یا پود رو زیاد کشیدید یا چله کشی‌تون اون حالت ذوزنقه‌ای مناسب رو نداره؛ درضمن چله‌ها اگر شل باشه احتمال جمع یا باز شدن قالی هست پس باید به درستی تنظیم بشه.

اگر بعت از اندازه گیری عرض رج‌ها، متوجه شدید که قالی داره باز میشه (بخصوص برای افرادی که پود آزاد میذارن)، باید هرچند رج یک بار باید پوود رو رفت و برگشتی کار کنند تا چله‌های کنار منسجم‌تر بشن.

بنابراین اندازه گیری، هم طولی و هم عرضی، یکی از مهم‌‌ترین نکاتی هست که باید برای بافت یک کار حرفه‌ای و استاندارد رعایت بشه.

توصیه می‌کنیم که حتما این ویدئوی آموزشی رو مشاهده و اصول ذکر شده در آن را رعایت کنید تا یک دستبافت با کیفیت و زیبا، حاصل تلاش‌هاتون باشه.

در ضمن، این آموزش های رایگان قالیبافی رو حتماً دنبال کنید چرا که ریزترین نکاتی که یک بافنده برای حرفه‌ای شدن بهش نیاز داره رو براتون آماده کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.