آموزش های رایگان

تفاوت گره فارسی و گره ترکی

تفاوت گره فارسی و گره ترکی یکی از اولین سوالاتی است که در ذهن هنرجویان قالیبافی و یا حتی هر شخصی که با قالی و قالی بافی آشنا می‌شود، شکل میگیرد.

خب اطلاع دارید که قالی بافان بعضی از مناطق ایران به شیوه گره ترکی و بعضی دیگر از مناطق به شیوه گره فارسی به بافت قالی مشغول هستند.

به طور مثال مناطق مرکزی ایران فرش‌هاشون رو با گره فارسی می‌بافن؛ در نتیجه فرش های کاشان، اصفهان، نائین و غیره فرش های فارسی باف هستن؛ در مقابل مناطقی مثل آذربایجان، سمت مشهد و غیره هم ترکی باف هستن.

بین این دو فرش تفاوت های زیادی هست اما در این ویدئوی کوتاه قصد داریم شما رو با تفاوت گره ترکی با گره فارسی آشنا کنیم و بس!

در گره ترکی، دو تاری که گرفته میشه، تار سمت چپ به عنوان تار رو و تار سمت راست به عنوان تار زیر انتخاب میشه؛ معمولا ترک باف‌ها با قلاب این تارها رو انتخاب و به عبارتی قالی رو می‌بافن؛ البته بینشون قالی‌باف هایی هستن که گره ترکی رو با دست گره می‌زنن.

توی گره ترکی، نخ روی هر دو تا تار می‌تابه، هم دور تار رویی و هم تار زیری. درواقع دو هر دو تا تار میچرخه و میاد پایین؛ به گره ترکی، گره متفارن هم میگن چرا که هر دوتاش شبیه هم هست و با هم تقارن داره.

گره فارسی که معمولاً فرش باف ها اون رو با دست گره می‌زنن، تار سمت چپ به عنوان تار زیری و تار سمت راست به عنوان تار رویی انتخاب میشه؛ نخ از پشت تار سمت چپی میچرخه و دور تار سمت راستی میپیچه و میاد پایین؛ به گره فارسی، گره نامتقارن هم میگن چون دو سمتش شبیه هم نیست، در واقع نخ فقط از پشت تار سمت چپی چرخیده اما دور تار سمت راستی کاملاً تابیده و گره خورده.

در پایان یادآور میشویم که شما همراهان لم آرت میتوانید در کنار دوره های آموزش قالیبافی، از آموزش های رایگان قالی بافی لم آرت که توسط استاد لیلا میرزایی تهیه شده نیز استفاده بفرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.