آموزش های رایگان

بافت دم چلچله ای

بافت دم چلچله ای گلیم | بافت دم چلچله ای

آیا تا بحال براتون پیش اومده که در حین بافت یک گلیم متوجه بشین که نقشه‌ی کار خطوط عمودی بلند داره و نگران ایجاد چاک عمیق بین رنگ‌های کنارهم بشین؟!

احتمالًا با همچین نقشه‌هایی تابه‌حال مواجه شدید؛ امروز می‌خوام راجب این مسئله با شما صحبت کنم. توی نقشه‌هایی که خطوط عمودی بلند دارن و قرار هست که دوتا رنگ به اندازه 5 سانت یا بیشتر در کنار هم قرار بگیرند، اولین سوالی که توی ذهن بافنده نقش می‌بنده اینه که چه کار کنم تا چاک عمیق  بین این خطوط ایجاد نشه.

بافت دم چلچله ای و پیشگیری از ایجاد چاک عمیق در گلیم

 

یکی از راه های موثر و عالی برای پیشگیری از ایجاد این چاک های عمیق در گلیم های کرباس شما که دوست دارین طرح های خاص و منحصربفرد ببافید، استفاده از بافت دم چلچله ای است.

به‌همین منظور من تصمیم گرفتم که دو روش بافت دم چلچله ای رو براتون آموزش بدم تا با خیال راحت این چالش رو برطرف کنید و به بافت گلیم زیباتون برسین. در ضمن حتماً اطلاع دارید که میتونید دوره آموزش گلیم کرباس رو به صورت آنلاین از لم آرت تهیه و مشاهده کنید.

روش اول بافت دم چلچله ای

در این روش یکی از تارهای لب مرز که در اون دو رنگ به همدیگر میرسن رو مشترک در نظر می‌گیریم (فرقی نمیکنه برای کدوم رنگ باشه یکی رو به دلخواه انتخاب می‌کنیم)، یک بار رنگ قرمز و یک بار رنگ آبی رو دور اون تار یا چله می‌پیچیم.

این روش یکی از شیوه های جلوگیری از ایجاد چاک های عمیق در بافت های طولانی و قدبلند در گلیم کرباس هست.

روش دوم  بافت دم چلچله ای

در این روش از بافت گلیم راهکار دیگه‌ای در نظر می‌گیریم. این روش مناسب وقتی هست که تعداد چله هامون در اون رنگ خیلی کم هست. در واقع در روش قبلی یک چله که ترکیبی از دو رنگ هست  فدا میشه و مناسب بافت‌هایی هست که پهنای زیاده داره. اما در اینجا با روشی که می‌خوام بهتون یادم بدم این اتفاق نمی‌فته.  وقتی دو رنگمون بهم رسیدن ، یک دور دو نخ رو دور همدیگه می‌پیچیم. در واقع این دو رنگ دست به گردن هم میشن

بعضی افراد برای جلوگیری از ایجاد این چاک پیشنهاد می‌کنن که کوک‌های ریز نامرئی بزنین که اون هم یک راه حل هست، اما این دو روش در حین بافت هست و مستحکم تر و قابل قبول تر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.